A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр Недригайлівської селищної ради"

МОВЛЕННЄВА ГОТОВНІСТЬ ДИТИНИ ДО ШКОЛИ

Дата: 04.09.2023 11:16
Кількість переглядів: 20

Дитина, яка йде до школи, має бути мовленнєвою особистістю 

Мовленнєва особистість це: 

*дитина, у якої сформована фонетична, лексична, граматична, розмовнодіалогічна та комунікативна компетенція;

* дитина, яка спроможна  адекватно і доречно спілкуватися рідною мовою в різних життєвих ситуаціях; 

 *дитина, яка вміє розповідати, пояснювати, розмірковувати, оцінювати, користуватися при цьому як мовними, так і позамовними, інтонаційними засобами виразності, етикетними формами спілкування, стежить за власним мовленням та мовленням інших, здатна творчо реалізуватися засобами мовлення.             

Від рівня розвитку мовлення дитини залежить успішність забезпечення цілей її комунікації з іншими учасниками взаємодії.

 КОМПЕТЕНЦІЇ МОВЛЕННЄВОЇ ОСОБИСТОСТІ

        ФОНЕТИЧНА КОМПЕТЕНЦІЯ             

- правильно вимовляє усі звуки рідної мови;  

-диференціює на слух близькі і схожі звуки рідної  мови;  

визначає  місце кожного  звука у тризвуковому   слові (початок, середина, кінець);  

-виокремлює у словах голосні і  приголосні звуки,   наголос;  називає кількість складів у слові;  визначає     кількість слів у реченні;

          ГРАМАТИЧНА КОМПЕТЕНЦІЯ

*вживає всі частини мови (іменники, дієслова, прикметники, сполучники, частки, вигуки, сполучні слова);

*вживає граматичні категорії (рід, число, відмінок) згідно з нормами граматики;

 -вживає різні за складністю типи речень;  створює нові слова за допомогою суфіксів, префіксів, споріднені й однокореневі слова;

 -узгоджує слова у словосполученнях і реченнях згідно з мовними нормами.

    ЛЕКСИЧНА КОМПЕТЕНЦІЯ

- оперує узагальненими словами (меблі, одяг, транспорт, посуд тощо);  

- має збалансований словниковий запас з різних освітніх ліній;

-  уміє добирати найбільш точні слова відповідно до ситуації мовлення;  вживає синоніми, антоніми, слова різної складності (синьоокий, гострозубий тощо);  

- розуміє          багатозначні     слова,     слова-омоніми,    переносне     значення     слів, фразеологічні звороти («як з гуски вода», «ллє як з відра», «аж за вухами лящить» тощо);

- знає та називає ознаки, якості, властивості предметів, явища, події, застосовує формули мовленнєвого етикету відповідно до ситуації, форми звернення до дорослих і дітей.

РОЗМОВНО-ДІАЛОГІЧНА   КОМПЕТЕНЦІЯ

- вільно і невимушено вступає у розмову з дітьми, з   дорослими як знайомими, так і незнайомими;

-  виявляє ініціативу у спілкуванні з дорослими;

-  уміє запитати, відповісти на запитання, заперечити, подякувати, вибачитися;  виконує словесні доручення, звітує про їх виконання;  уміє розповісти про себе, започаткувати діалог;  вміє переказувати художні тексти;

- складає різні види розповідей (описові, сюжетні, творчі);  розповідає про події із власного життя;  пояснювати хід гри, майбутній сюжет малюнка, аплікації;  планувати, пояснювати та регулювати власні дії.

КОМУНІКАТИВНА  КОМПЕТЕНЦІЯ 

Комунікативна компетенція має для психічного розвитку дошкільника важливе значення, тому що вона полягає у використанні мови як засобу спілкування. Його ефективність залежить не тільки від знання граматичних правил і значень, але й від навичок висловлювання певної думки у відповідній ситуації. Вміння розмовляти ґрунтується на таких соціальних навичках, як:

 -послідовність говоріння;

-уникнення домінування в розмові і перебивання співрозмовників; 

- вияв уваги та готовність продовжити спілкування невербальними засобами (поглядом, жестом тощо).


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено