Що таке розлад аутистичного спектра (РАС)
Аутизм - «побутова» назва цілого ряду станів, які у медицині класифікують як розлад аутистичного спектра (скор. РАС).
Розлад аутистичного спектра визначається не як захворювання, а як порушення роботи мозку дитини, в результаті якого вона страждає серйозними комунікативними та поведінковими проблемами. Стан характеризується тріадою, згідно з якою медики й визначають наявність порушення:
- Відсутність прагнення та здатності підтримувати соціальну взаємодію. Дитина з аутизмом не схильна до усамітнення, але проявляє нездатність до встановлення соціальних контактів. Малюки з РАС не ініціюють спілкування як з дорослими, так і з однолітками.
- Вузькість, обмеженість інтересів. Діти з РАС схильні «зациклюватися» на певному занятті, грі, предметі. Наприклад, патологічна «любов» до незвичайних предметів, їх сортування. Така ознака може виражатися й у прагненні дивитися один і той самий мультик, слухати як мама у 1000-й раз читає одну й ту ж казку.
- Стереотипність поведінки. Малюків з розладом аутистичного спектра часто можна визначити по здійсненню регулярних «дивних» дій або ритуалів. Наприклад, сідати на диван тільки з правого боку або перед ранковим умиванням поплескати в долоні.
Аутизм - це назавжди. Допомога дітям з РАС полягає не в чарівних ліках, яких ще не винайшли, а у часі та правильній корекції. Поліпшити життя й адаптувати дитину до соціуму батьки можуть у співпраці з медиками та корекційними педагогами, психологами, логопедами. Чим раніше, тим краще! Як помітили «особливість», так відразу на комплексну корекцію. Це зажадає довгих років і старанності, але фахівці навчать дитину:
- спілкуватися з іншими дітьми, слухати, розуміти їх емоції та виражати свої;
- розмовляти зрозумілою мовою та доносити свої думки;
- грати у колективні ігри, робити щось разом з іншими;
- навичкам самообслуговування - наприклад, чистити зуби або розчісувати волосся без нагадування;
- при необхідності лікар призначає ліки.
Розлад аутистичного спектра, «лікування» якого полягає у навчанні правильній поведінці, рідко потребує пігулок. Але іноді їх призначають, щоб впоратися з наслідками тієї чи іншої поведінки. Як правило, використовують седативні препарати, рідше нейролептики, але тільки під наглядом лікаря у крайніх випадках, та не в як лікування РАС у дітей, а вплив на супутні аутизму хвороби (харчові алергії, порушення роботи шлунково-кишкового тракту тощо).
Навчання дітей з розладами аутистичного спектра
Одне з головних питань, яке хвилює батьків «особливих» дітей - чи здатна дитина навчатися та, якщо так, то як проходить навчання дітей з розладами аутистичного спектра?
Дослідження в області РАС доводять, що більшість аутичних дітей мають середні або вище за середні показники IQ. Тому проблеми з навчанням виникають лише у разі тяжких станів, наприклад, при синдромі Ретта.
Однак слід розрізняти формування соціально-побутових навичок та академічне навчання. Річ у тім, що освоєння соціально-побутових навичок - це база для подальшого отримання знань у школі. Адже проблема дітей з РАС не в тому, що їм не вистачає інтелекту освоїти програму садка або школи, а в тому, що невміння впоратися з надмірним для себе сенсорним навантаженням плюс відсутність навичок саморегуляції відривають від занять. Тому головним завданням батьків і педагогів є навчання навичкам самообслуговування та соціальної поведінки.